Wednesday, March 25, 2009

Adakah tidak perlu logo halal di restoran Melayu?

Mungkin tidak timbul rasa ragu-ragu dalam diri kita sekiranya restoran yang kita dikunjungi itu pemiliknya terdiri daripada orang melayu yang lebih sinonim dengan orang Islam. Di tambah pula dengan hiasan ayat-ayat Al-Quran yang digantung di dinding-dinding restoran, kiranya tak perlu la lihat tanda halal, so kita belasah la makan kan. Berbeza jika restoran yang pemiliknya orang bukan Islam, mungkin kita akan lebih berhati-hati.

Namun adakah anda rasa tidak perlu adanya tanda halal di restoran orang Melayu? Mungkin ini isu remeh dalam kalangan kita, namun pada pendapat kami walaupun pemilik restoran adalah orang Islam, tanda halal perlu dipamerkan supaya pengguna lebih rasa yakin akan sumber makanan yang dimakan...Tinjauan kami adalah di sekitar Kompleks Bukit Jambul.

Dahulunya tempat kunjungan utama pelajar USM

Restoran Nasi Ayam Misai....
Pemilik, tukang masak dan pelayan orang Melayu..Namun tiada tanda halal mahupun sijil halal yang dipamerkan.


Selalunya jadi tumpuan orang ramai kalau datang ke Kompleks Bukit Jambul


Harga yang berpatutan dan mengenyangkan. Tambahan pula hidangan dapat diperolehi dengan cepat, tak perlu menahan perut yang lapar.....


Pada pendapat kami, tidak salah sekiranya, pemilik Nasi Ayam Misai ini, meletakkan tanda halal direstoran mereka. Ini bukan sahaja dapat menarik orang datang ke restoran mereka, malah dapat menjalankan tanggungjawab mereka terhadap orang Islam dalam menjaga pemakanan seharian...Namun ada juga restoran yang meletakkan tanda halal di sini, iaitu restoran The White House..White Coffee. Ini patut dicontohi oleh pemilik restoran Melayu yang lebih arif berkenaan hukum hakam agama.


The White House, White Coffee


Logo halal yang dapat memberi keyakinan kepada pengunjung

0 comments: