Thursday, March 26, 2009

Sikap pemilik restoran perlu diubah


Isu halal label di restoran semakin hebat diperkatakan pada masa kini tidak kira oleh media massa, ahli politik, pihak berkuasa, pengguna mahupun pengusaha restoran sendiri. Malah perbincangan berkaitan isu halal logo di restoran semakin mendapat tempat ruang internet seperti ruang blog. Masing-masing melontarkan pandangan dan cadangan dalam meningkatkan kesedaran mengenai logo halal di restoran.

Walaupun terdapat banyak restoran yang sudah mulai sedar akan tanggungjawab mereka untuk memberi jaminan kepada pengguna berkaitan dengan makanan yang disediakan di restoran mereka dengan meletakkan logo halal di premis mereka, namun masih ramai pengusaha yang tiada kesedaran untuk turut serta mempamerkan logo halal di premis mereka..Antaranya seperti pemilik restoran di Lapangan Terbang Bayan Lepas, Pulau Pinang.


Tinjauan di Lapangan Terbang

Pemilik restoran yang tiada kesedaran tentang isu halal logo.




Pengusaha restoran ibarat 'katak bawah tempurung'


Sikap pemilik restoran yang masih lagi tidak meletakkan tanda halal di restoran mereka ini perlu diubah. Walaupun makanan yang dihidang ini dijamin halal dan tidak mengandungi unsur yang boleh membawa kepada haram, namun mereka sepatutnya meletakkan tanda halal di restoran mereka. Setiap pemilik restoran perlu ada kesedaran dan sensitif terhadap isu halal logo walaupun mereka ini adalah orang Islam.

0 comments: