Thursday, March 26, 2009

Di mana tanggungjawab sosial korporat GIANT?

Pasaraya Giant merupakan pasaraya yang menyediakan pelbagai barangan tempatan, seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan hasil laut yang segar dalam persekitaran pasar basah. Di samping itu, giant juga menyediakan pelbagai barangan lain. Seperti mana syarikat lain, Giant turut sama menjalankan tanggungjawab sosial korporat mereka seperti menyediakan harga yang berpatutan untuk menarik pelanggan, menyediakan pelbagai barangan dan memberikan perkhidmatan yang memuaskan kepada pelanggan. Giant juga memberikan bantuan kepada masyarakat yang memerlukan seperti membantu bapa kanak-kanak malang Sharlinie dengan memberi 3 bulan gaji untuk meringankan bebanan seperti yang di laporkan dalam Harian Metro 6 March 2008.

Namun persoalan di sini, kenapa tanggungjawab sosial korporat yang mereka lakukan tidak melibatkan penekanan terhadap isu tanda halal di restoran di premis perniagaan mereka? Walhal isu ini merupakan suatu yang harus diambil serius kerana melibatkan perkhidmatan kepada pelanggan terutama terhadap pengguna Islam. Tidak dinafikan Giant telah menjalankan tanggungjawab sosial korporat mereka dengan baik, namun mereka perlu lebih peka terhadap isu tanda halal di restoran di premis perniagaan mereka. Tinjauan kami seterusnya di pasaraya giant di Bayan Baru.

Giant di Bayan Baru

Banyak makanan yang disediakan, tak kira muda ataupun tua pasti berselera untuk menjamah makanan di sini...
Kesemua pemiliknya terdiri dalam kalangan orang Melayu yang sinonim dengan orang Islam. Namun di mana letaknya tanggungjawab sosial korporat mereka terhadap isu tanda halal? Tiada kelihatan langsung tanda halal ataupun sijil halal yang dipamerkan.


Restoran kelihatan bersih dan teratur, namun di mana tanda halal?

Sesiapa yang makan di pasaraya Giant ini janganlah terlalu bimbang akan kehalalan makanan di sini. Kami hanya ingin menyatakan bahawa sepatutnya pihak pengusaha restoran ini mahupun Giant itu sendiri perlu meluaskan skop tanggungjawab sosial korporat mereka kepada isu tanda halal. Tanggungjawab ini sepatutnya diberi penekanan dahulu berbanding dengan tanggungjawab sosial korporat yang lain.

0 comments: