Sunday, March 29, 2009

Kerjasama oleh pihak restoran di Carrefour, Seberang Prai, Jusco di QueenBay Mall danGiant Bayan Baru.

Untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak pengurusan restoran berkaitan dengan isu tanda halal yang dikaji, kami telah menghantar email kepada pihak pengurusan Carrefour, Seberang Prai, Jusco di QueenBay Mall dan Giant, Bayan Baru. Hal ini kerana ketiga-tiga restoran di premis berkenaan tidak mengambil berat akan tanda halal di restoran di premis mereka. Sebagai rujukan, di bawah ini di lampirkan kandungan email yang di tulis dan balasan yang diterima oleg kedua-dua pasaraya berkenaan.

(1) Email kepada CARREFOUR, Seberang Prai
To: penangprai_my@carrefour.com
cc: asdanatie@yahoo.com
Subject: Isu Halal Label..Sila lebih peka

Kepada siapa yang berkenaan,
Salam sejahtera
Pertama sekali, disini kami ingin perkenalkan diri kami pelajar fakulti Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang iaitu Dahniar, Asmar Nida, Ruziati dan Zainudin. Tujuan kami menulis ke email Feedback Carrefour ini adalah untuk mengetengahkan satu isu yang perlu diambil perhatian oleh pihak Carrefour iaitu isu halal label di restoran.

Untuk pengetahuan pihak tuan, apabila kami diberi tugasan membuat tinjauan penyelidikan mengenai restoran yang mempamerkan logo halal di premis terutama disekitar Pulau Pinang, kami dapati banyak restoran tidak mempamerkan logo atau sijil halal kepada umum. Salah satu restoran yang telah kami tinjau tidak mempamerkan sijil halal atau logo halal adalah Cili Padi FOOD COURT yang dimiliki oleh Carrefour di Seberang Prai, Pulau Pinang. Apabila tinjauan dibuat kami mendapati bahawa kesemua pemilik restoran di situ adalah terdiri dalam kalangan orang Islam. Namun terdetik sejenak dihati kami di mana tanda halal atau pun sijil halal di restoran? Tiada sebarang tanda halal yang dipamerkan di sepanjang restoran tersebut.

Walaupun restoran di cili padi FOOD COURT ini dimiliki oleh orang Islam, sepatutnya pihak tuan perlu meletakkan tanda halal kerana ini lebih memberikan jaminan kepada pengguna yang datang. Walaupun kami sendiri sedar bahawa pihak berkuasa tidak mewajibkan kepada pengusaha makanan untuk mendapatkan sijil halal, tetapi ia merupakan satu tanggungjawab sosial pengusaha kepada masyarakat yang perlu diberi perhatian.

Hal ini kerana Carrefour Seberang Prai ini merupakan sebuah pasaraya yang menjadi tumpuan masyarakat sekitar Pulau Pinang dan juga mereka yang datang dari luar. Maka sudah pasti Cili Padi Food Court juga merupakan salah satu tempat yang wajib dikunjungi untuk menikmati hidangan. Selanjutnya, untuk pengetahuan pihak tuan, untuk mendapatkan gambaran berkaitan dengan tinjauan kami di Carrefour tersebut, pihak tuan boleh melayari web blog kami di alamat http://www.asdanatie.blogspot.com/Kami berharap pihak tuan dapat mengambil perhatian terhadap isu halal direstoran dan selanjutnya dapat menunjukkan rasa tanggungjawab sosial korporat Carrefour kepada pengguna dan masyarakat.

Sekian, terima kasih Daripada, Pelajar yang perihatin.

Tindakbalas...

Salam sejahtera Asdanatie.

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih untuk mengambil masa saudari menulis terus kepada kami. Saya sendiri telah melihat keadaan yang saudari maklumkan dibawah. Pihak kami akan membuat suatu kenyataan rasmi dalam masa yang terdekat ini. Sekian, terima kasih. Yang iklas,DS@yahoo.com> on 03/27/2009 09:27:21 PM" width=16 border=0>Asdanatie Asdanatie @yahoo.com> on 03/27/2009 09:27:21 PM

(2) Email kepada Jusco

From: Asdanatie Asdanatie
asdanatie@yahoo.com
To: feedback@jusco.com.mySent: Thursday, March 26, 2009 8:51:28 PM
Subject: Halal Restoran, minta ambil perhatian

Kepada siapa yang berkenaan,

Salam sejahtera

Pertama sekali, disini kami ingin perkenalkan diri kami pelajar fakulti Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang iaitu Dahniar, Asmar Nida, Ruziati dan Zainudin. Tujuan kami menulis ke email Feedback Jusco ini adalah untuk mengetengahkan satu isu yang perlu diambil perhatian oleh pihak Jusco iaitu isu halal label di restoran.

Untuk pengetahuan pihak tuan, apabila kami diberi tugasan membuat tinjauan penyelidikan mengenai restoran yang mempamerkan logo halal di premis terutama disekitar Pulau Pinang, kami dapati banyak restoran tidak mempamerkan logo atau sijil halal kepada umum. Salah satu restoran yang telah kami tinjau tidak mempamerkan sijil halal atau logo halal adalah Arena Food Court yang dimiliki oleh Jusco di Queensbay Mall Pulau Pinang . Apabila tinjauan dibuat didapati, bukan kesemua gerai menghidangkan makanan islam. Terdapat juga makanan cina dan barat turut dijual digerai-gerai tersebut. Manakala pekerja yang mengendalikan gerai tersebut juga bukan kesemua mereka yang beragama islam. Maka dengan ini, ia telah mendatangkan rasa was was kepada pengunjung tentang status halal makanan yang dihidangkan.

Walaupun kami sendiri sedar bahawa pihak berkuasa tidak mewajibkan kepada pengusaha makanan untuk mendapatkan sijil halal, tetapi ia merupakan satu tanggungjawab sosial pengusaha kepada masyarakat yang perlu diberi perhatian. Hal ini kerana Queensbay Mall Pulau Pinang merupakan sebuah pasaraya yang menjadi tumpuan masyarakat Pulau Pinang dan juga mereka yang datang dari luar. Maka sudah pasti Arena Food Court juga salah satu tempat yang wajib dikunjungi untuk menikmati hidangan.

Selanjutnya, untuk pengetahuan pihak tuan, hasil tinjauan kami terhadap restoran-restoran sama ada yang tidak mempamekan sijil halal ataupun yang mempunyai sijil halal telah kami masukkan ke dalam webblog kami yang beralamat http://asdanatie.blogspot.com

Kami berharap pihak tuan dapat mengambil perhatian terhadap isu halal direstoran dan selanjutnya dapat menunjukkan rasa tanggungjawab sosial korporat jusco kepada pengguna dan masyarakat.

Sekian, terima kasih

Daripada,

Pelajar yang perihatin.

Email yang dihantar kepada Jusco, di Queen Bay Mall tidak mendapat sebarang tindakbalas.

(3) Email kepada Giant, Bayan Baru

To:
http://www.giant.com.my/
cc:
asdanatie@yahoo.com
Subject: Isu halal label..sila lebih peka

Kepada sesiapa berkenaan,

Salam sejahtera

Pertama sekali, disini kami ingin perkenalkan diri kami pelajar fakulti Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang iaitu Dahniar, Asmar Nida, Ruziati dan Zainudin. Tujuan kami menulis ke email Feedback Carrefour ini adalah untuk mengetengahkan satu isu yang perlu diambil perhatian oleh pihak Carrefour iaitu isu halal label di restoran.

Untuk pengetahuan pihak tuan, apabila kami diberi tugasan membuat tinjauan penyelidikan mengenai restoran yang mempamerkan logo halal di premis terutama disekitar Pulau Pinang, kami dapati banyak restoran tidak mempamerkan logo atau sijil halal kepada umum. Salah satu restoran yang telah kami tinjau tidak mempamerkan sijil halal atau logo halal adalah Cili Padi FOOD COURT yang dimiliki oleh Carrefour di Seberang Prai, Pulau Pinang. Apabila tinjauan dibuat kami mendapati bahawa kesemua pemilik restoran di situ adalah terdiri dalam kalangan orang Islam. Namun terdetik sejenak dihati kami di mana tanda halal atau pun sijil halal di restoran? Tiada sebarang tanda halal yang dipamerkan di sepanjang restoran tersebut. Walaupun restoran di cili padi FOOD COURT ini dimiliki oleh orang Islam, sepatutnya pihak tuan perlu meletakkan tanda halal kerana ini lebih memberikan jaminan kepada pengguna yang datang.

Walaupun kami sendiri sedar bahawa pihak berkuasa tidak mewajibkan kepada pengusaha makanan untuk mendapatkan sijil halal, tetapi ia merupakan satu tanggungjawab sosial pengusaha kepada masyarakat yang perlu diberi perhatian. Hal ini kerana Carrefour Seberang Prai ini merupakan sebuah pasaraya yang menjadi tumpuan masyarakat sekitar Pulau Pinang dan juga mereka yang datang dari luar. Maka sudah pasti Cili Padi Food Court juga merupakan salah satu tempat yang wajib dikunjungi untuk menikmati hidangan.

Selanjutnya, untuk pengetahuan pihak tuan, untuk mendapatkan gambaran berkaitan dengan tinjauan kami di Carrefour tersebut, pihak tuan boleh melayari web blog kami di alamat
www.asdanatie.blogspot.com
Kami berharap pihak tuan dapat mengambil perhatian terhadap isu halal direstoran dan selanjutnya dapat menunjukkan rasa tanggungjawab sosial korporat Carrefour kepada pengguna dan masyarakat.

Sekian, terima kasih

Daripada,

Pelajar yang perihatin.


Tindakbalas,
Dear valued customer, We have received your comment.Your comment is important to help us improve our services. We will reply you as soon as possible.Thank you.From:Sara, Giant Customer Servicecustomerservice@giant.com.

0 comments: